zaterdag 5 augustus 2017

Watercolor/embossingpaste tutorial

Hallo allemaal vanaf de camping in Zeeland!
We zijn hier aan het genieten van het mooie weer tussen de enorme buien door 😃
Eindelijk weer eens tijd om een kaart te posten op mijn blog met tutorial.
Stampin' Up! heeft, sinds de nieuwe jaarcatalogus uit is, embossingpaste in het assortiment. Iets wat ik al heel lang graag wilde. Embossing paste is een dikke pasta met een heel fijn korreltje erin. Deze kun je kleuren met inkt en op je kaart aanbrengen. Of gewoon wit laten. Je kunt hem ook gebruiken in combinatie met een stencil. Je legt het stencil dan over je achtergrond en smeert de pasta in een dunne laag over je stencil uit. Haal je het stencil er voorzichtig af, dan komt het patroon door de embossingpaste op je kaart te liggen. Dit geeft een super gaaf effect in combinatie met bijvoorbeeld een waterverf achtergrond.
Hoe je zo'n waterverf achtergrond maakt zal ik jullie hieronder met foto's laten zien.

Ik heb hiervoor een groot clearblock gebruikt.

Op het clearblock heb ik direct met mijn inktpad 3 kleuren aangebracht: 
Daffodil delight
Tempting turquoise
Melon mambo
Ik heb voor deze kleuren gekozen, omdat ze als ze elkaar raken, samen weer een mooie kleur mengen. Als je kleuren neemt die niet mooi met elkaar mengen, krijg je een grote bruine of grijze poel en heb je een minder mooi effect.

De kleuren spuit je nat met een spritzer

Daarna neem je een stuk watercolorpaper en leg dit op je clearblock.
Je kunt het met je hand voorzichtig aandrukken. Laat het er een seconde of 10 op liggen, zodat de inkt en het water goed in het papier kunnen trekken.

Als je het papier eraf haalt en je bent tevreden, dan kun je het aan de lucht laten drogen of even droog blazen met een heattool.
Ben je nog niet helemaal tevreden, dan kun je nog wat water toevoegen met de spritzer en de kleuren wat laten lopen. Eventueel wat afdeppen met een keukenpapiertje. 

Als je achtergrond droog is, kun je met de embossingpaste aan de slag.

Ik heb hier een stencil gebruikt dat ik gemaakt heb met de eclectic layers thinlits. Dit heb ik met wat washi tape even vastgezet.

Na het toevoegen van de embossingpaste, je stencil oplichten en meteen je spelletjes en stencil schoonmaken. De embossingpaste droogt erg snel en als het droog is, krijg je het er niet meer af.

Ik heb de achtergrond op maat gesneden, zodat hij past op een notecard.
Daarna versierd met een bloem uit melon mambo cardstock en 2 blaadjes uit watercolorpaper, dat ik gekleurd heb met old olive inkt.
Happy birthday gestempeld met de gorgeous birthday stempelset en dit uitgeponst met de classic label punch.
Ik vond het een hele leuke techniek en ga zeker nog een aantal kaarten maken op deze manier. De eerstvolgende zal een mannenkaart zijn.
Kom je dan weer kijken?

Ik heb hieronder een groot deel van mijn gebruikte spullen geplaatst. Wil je wat bij me bestellen? Ik verzorg graag je bestelling. Wil je een catalogus ontvangen? Ik stuur er graag een naar je op.
Mail me op janneke.booij@gmail.com


 
 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten